25 Φεβρουαρίου, 2025

Δίνουμε «οξυγόνο» στον αγώνα για σύγχρονες και ασφαλείς μεταφορές, για να μη συγκαλυφθεί το έγκλημα των Τεμπών!

Τα ΔΣ των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων 21ου και 109ου Δημοτικών Σχολείων Θεσσαλονίκης, ανταποκρίνονται στο κάλεσμα δεκάδων φορέων και σωματείων, ανάμεσα σε αυτούς και των σιδηροδρομικών εργαζομένων και των συγγενών θυμάτων, που διοργανώνουν συγκέντρωση διαμαρτυρίας στις 28 Φλεβάρη, στις 10:30 στο Αγ. Βενιζέλου και καλούν γονείς και εκπαιδευτικούς να συμμετέχουν.

Ο θάνατος 57 ανθρώπων, στοιχειοθετείται ως ένα έγκλημα. Οι συνθήκες που έφεραν α) δύο τρένα στην ίδια ράγα, β) χωρίς μηχανισμούς ασφάλειας, γ) σε κακοσυντηρημένο δίκτυο είναι συνθήκες διαμορφωμένες σε μια πορεία ετών, προσδίδοντας στο έγκλημα κίνητρα, αιτίες και ενόχους.

Φταίει «η κακιά η ώρα»; Οι περιβόητες συμβάσεις («717», «112» κ.α.) δεν υλοποιήθηκαν ή καθυστέρησαν επί τεσσάρων διαφορετικών κυβερνήσεων, αυτοδύναμων ή συνεργασίας, από 6 διαφορετικά πολιτικά κόμματα. Μια κυβέρνηση τον διχοτόμησε, η επόμενη τον τριχοτόμησε, η άλλη πούλησε το κερδοφόρο τμήμα της και επέβαλε σύμβαση εργασίας για έως και 10 ημέρες συνεχούς δουλειάς για τους σιδηροδρομικούς διατηρώντας χιλιάδες κενά σε προσωπικό κ.α..

Διαχρονικά, το κριτήριο ανάπτυξης του σιδηρόδρομου είναι η μείωση του κόστους και τα κέρδη και όχι η ποιότητα και η ασφάλεια. Με τα χρόνια, φτάσαμε να έχουμε τρένα με τα οποία – όπως χαρακτηριστικά είπε μητέρα θύματος – «δε  μεταφέρεις ούτε λάχανα». Οι επιπτώσεις πολλές, με το έγκλημα στα Τέμπη να μην είναι το πρώτο. Από το 2010 έως το 2018, 137 άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους στις ισόπεδες σιδηροδρομικές διαβάσεις, από εκτροχιασμούς και συγκρούσεις τρένων.

Φταίει «η κακιά η χώρα»; Όλες οι κυβερνητικές αποφάσεις που υποβάθμισαν τις σιδηροδρομικές μεταφορές, προέρχονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Έχουν ξεκινήσει από το 1991 (Οδηγία 440/1991 της ΕΕ και όσες ακολούθησαν). Τα σύγχρονα συστήματα ασφάλειας τηλεδιοίκησης δε χρησιμοποιούνται σε μεγάλο μέρος των δικτύων λόγω υψηλού κόστους (το σύστημα τηλεδιοίκησης ERTMS χρησιμοποιείται μόνο στο 13% του δικτύου στην ΕΕ). Αυτή η καθώς φαίνεται ενιαία πρακτική ανάμεσα σε πολιτικές δυνάμεις και κράτη έχει οδηγήσει σε τραγικά αποτελέσματα με κορυφαία τις πολύνεκρες σιδηροδρομικές καταστροφές σε Γερμανία και Ισπανία ενώ μόνο το 2021 είχαν γίνει στην ΕΕ 1.389 ατυχήματα, με 637 νεκρούς, που τα 97 αφορούσαν μετωπικές συγκρούσεις τρένων.

Παντού υπάρχουν Τέμπη. Η ίδια πρακτική αφήνει απροστάτευτα τα παιδιά μας στα σχολεία από κακοσυντηρημένους καυστήρες και καλοριφέρ (προσφατα εξερράγη σωλήνας σε σχολείο της Εύβοιας), από ταβάνια που πέφτουν, από το κρύο και τη βροχή. Όσο συνεχίζεται θα φέρνει καταστροφές και δυστυχία που δε θα σβήσουν μόνο με την επιβεβλημένη τιμωρία όσων φέρουν την άμεση ευθύνη για το τελευταίο από τα εγκλήματα.

Με κίνητρο το κέρδος, με αιτία την διαχρονική υποχρηματοδότηση-υποβάθμιση, σήμερα οι ένοχοι μπαζώνουν ο καθένας τα πειστήρια του δικού του εγκλήματος. Να μην το επιτρέψουμε! Οι γονείς να ενώσουμε τη φωνή μας με τους εργαζόμενους, τους εκπαιδευτικούς, τους συγγενείς των νεκρών. Τιμή στη μνήμη τους θα είναι να βάλουμε στο στόχαστρο τις αιτίες για να μην ζήσουμε άλλα Τέμπη!